17.11.2007

Minun tapani päätellä sukat - Finishing socks my way


Käytän yleensä nauhakavennusta ja kun silmukoita on jäljellä yhteensä 16 - 20, poimin kärjen silmukat kahdelle hakaneulalle.
I pick up the last 16 - 18 stitches to two safety pins.


Käännän sukan nurinpäin ja poimin silmukat takaisin kahdelle puikolle.


I turn the sock upside down and move the stitches back to two needles.


Päättelen silmukat yhteen virkkuukoukulla tai kolmannella sukkapuikolla (ns. kolmen puikon päättely).
I bind off with a crocheting hook or the third needle.


Langanpää päätellään ja sukka käännetään oikeinpäin.


I turn the sock right side out.

12 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Voi heureka! Kolmen puikon päättely on ehdottomasti lempitekniikkani (käytän mm. hihasaumoissa), joten miksi ei ikinä ole välähtänyt tähän päähän käyttää sukissa?!? Kiitos!

Anonyymi kirjoitti...

Kokeilin tuota yhteen sukkaan, jossa olisi pitänyt silmukoida loput. Kärjestä tuli kuitenkin epämiellyttävän paksu, joten purin pois. Ei siis toiminut minulla.

Anonyymi kirjoitti...

Minä teen samalla tavalla, olen yksinkertaisesti liian laiska opettelemaan siistiä silmukointia ;)

Anonyymi kirjoitti...

Minä käytän lapasissa samaa tapaa päättelyssä.:)

juuli kirjoitti...

Juuri noin minäkin teen, paitsi että valitsen hiukka suoremman tien ja ujutan sukkapuikot reiän läpi nurjalle. Hakaneula vain halkoo silmukoita.

Päivi, Lankakomero kirjoitti...

juuli, minäkin aiemmin ujuttelin puikkoja reiän läpi, mutta sitten keksin nuo hakaneulat, ei tipu silmukat ja on minusta kätevämpää.

Anonyymi kirjoitti...

Minä teen ihan samoin, joskus saatan jättää hakaneulavaiheen väliin.Minusta siitä kärjestä ei tule liian paksu, mutta tämä on toki makuasia.

Oranssi kirjoitti...

Kiitos kun vinkkasit. Tätä kokeilen varmasti sekä sukkiin että töppökärkilapasiin. Jes! (Silmukointi ei ole mun juttu. Aina menee väärin.)

ElliDonna kirjoitti...

Tätä täytyy koettaa! Hyvät kuvatkin olet laittanut, joten eiköhän näillä ohjeilla selviä.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos upeasta päättelyohjeesta! Kokeilin tätä jo yhteen sukkaan, eikä varmasti jää ainoaksi kokeiluksi :D

Mari kirjoitti...

Tuo mun pitää harjoitella :)

Neulisti kirjoitti...

Onpa hauska ajatus. :) Mua on aina ärsyttänyt, kun sukkiin jää liian pitkä kärki.