6.2.2006

Miten teet nurjan silmukan?

Ohjauduin tänään erään linkin kautta lukemaan Ihan Itse -foorumin nurjan silmukan neulomisketjua ja kävin itsekin analysoimaan omaa tapaani.

Minä neulon nurjan KnittingHelp.comin sivulla olevan Norwegian Methodin mukaan ja olen muidenkin suomalaisten luullut sitä tapaa käyttävän. Katsoin kuitenkin myös Käspaikka.fin nurjan silmukan neulomisohjeet ja videon, jossa tehdään aivan turha neulomista hidastava ja rannetta rasittava liike eli nostetaan lanka vasemman puikon etupuolelle. En ymmärrä miksi ihmeessä? Mutta sen sijaan nyt ymmärrän monien inhon nurjan neulomista kohtaan ja innon käyttää pyöröpuikkoja nurjien välttämiseen, jos heille on nurja silmukka noin opetettu tekemään.

Haastankin teidät kertomaan blogeissanne, millä tavalla nurjan silmukan neulotte ja mistä olette sen tavan oppineet. Minä olen oppinut tavan 1910 syntyneeltä mummovainaaltani alle kouluikäisenä. Muistaakseni kansakoulussakin 60-luvun lopulla opetettiin nurjan teko tuolla samalla tavalla (Norwegian Method), mutta vannomaan en mene, koska osasin jo neuloa kouluun mennessäni ja ei ole asiasta sen tarkempia muistikuvia.

Edit: Jos ette ole koskaan neuloneet nurjaa Norwegian Methodilla, niin kokeilkaa edes!

31 kommenttia:

Ziina kirjoitti...

minä teen näköjään continental methodilla nurjan, opin sen itsestään kun aloin neuloa tuossa muutama vuosi sitten enemmän ja tuntui typerältä pyöritellä puikkoa ja lankaa koulussa opetetulla tavalla. mielestäni lanka puikon edessä on nopeampi tyyli.

Päivi, Lankakomero kirjoitti...

Musta taas on kätevä kun Norwegian Methodissa ei tarvi langalle tehdä mitään, vaan se on ja pysyy siellä etusormen päällä, ainoastaan oikeaa puikkoa heilutellaan. Jos mun ois pakko tehdä jollain muulla tavalla noista, niin sitten ainoa toinen mahdollisuus olisi tuo Combined Purling, mutta siinäkin on haittapuolensa.

Anonyymi kirjoitti...

Suoraan sanoen en tajunnut noissa kuvissa mitään eroa tekniikassa eikä mulla ole aavistustakaan, miten itse neulon nurjan silmukan. Helposti se kyllä sujuu ja pidän nurjan neulomisesta enemmän kuin oikean, ehkä vähän hitaampaa, mutta jälki tulee mulla siistimpää ja tasaisempaa.

Minna kirjoitti...

Minäkin teen tuolla Norwegian Methodilla yleensä, mutta kirjoneuleissa käytän (tasoneuleessa) tuota lanka puikon päällä-systeemiä. Eli molemmat onnistuu ja yhtä nopeita ovat mielestäni neuloa molemmat.

derea kirjoitti...

Sanoit, että rannetta rasittava liike käspaikan tyylissä. Mutta eikö tossa Norwegianissa ole sitten ihan yhtä rasittavaa pyöritellä oikeaa kättä vielä enemmän, että saa koukattua langan puikon takaa.

Musta on paljon nopeampaa tuoda lanka eteen, äitini mielestä taas pitää se takana. Molempi parempi, ehkä toinen tyyli sopii toiselle, toinen taas toiselle :)

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on sama norjalainen tyyli, enkä edes oikein ymmärrä kuinka tuota continental-tyyliä voidaan sanoa nopeammaksi/vähemmän rasittavammaksi. Sama puikon pyöräytys siinäkin täytyy tehdä, ja vieläpä vasta sen jälkeen kun lanka ensin on siirretty puikon eteen. Äitini tosin neuloo tuolla tyylillä, ja aina kun katson hänen neulomista, jaksan ihmetellä miksi hän tekee sen niin vaikeasti :)
No, meitä on moneksi :)

Irja

Lape kirjoitti...

Murr..., tätä lukiessani ainaoikeeseen ilmestyi rivi nurjia??? No mulla lanka tulee puikon päälle. Varmaan koulussa opetettu tapa. kokeilin toista mutta automaattisesti väännän langan päälle??? Saattaa olla osansa sillä että vasenranne kipeytyy herkemmin, ja jotain jännetupintulehduksen tapaistakin on esiintynyt... näin kuormitan sitä vähemmän :)

Anonyymi kirjoitti...

Minä olen myös oppinut neulomaan nurjat norjalaisella tyylillä. Äitini sen minulle opetti joskus kun oli pieni ja halusin tehdä niin kuin äitikin :)

Oiskohan tässä joku sellanen juttu, että täällä Suomessakin neulomistyylit vaihtelevat sen mukaan, missä päin Suomea on opetellut neulomaan?

Linne kirjoitti...

Norjalaisella metodilla. Eikait koulussa opeteta tota toista ? Täytyykin tarkistaa pojalta.

uhoava gnu kirjoitti...

Minäkin neulon nurjat norwegian methodilla eli lanka puikon takana. Siitä en sitten tiedä onko se kovin kuulia ja eriskummallista...

Koulussa opetettiin nostamaan lanka aina puikon päälle, mutta muistaakseni äidiltäni opin tämän astetta nopeamman tavan.

Päivi, Lankakomero kirjoitti...

Ei kannatakaan vaihtaa, jos on tyytyväinen nykyiseen tapaan, mutta kiva noita kaikkia oli kokeilla. Ja jos parempi ja itselle sopivampi tapa löytyy, niin silloin olen ainakin itse valmis vaihtamaan.
Derea: tuota oikean puikon pyörittelyä ei huomaakaan, se käy hyvin pienillä liikkeillä kun sen oppii. Eikä se lanka ole puikon takana vaan oikeastaan puikkojen välissä.

Sari (saristitching) kirjoitti...

Meillä opetettiin koulussa tuo norjalainen. Käytän kuitenkin itse tuota Derean mainitsemaa tapaa, koska se on minusta huomattavasti nopeampi (olikos se sitten tuo saksalainen tapa tuossa knittinghelp.comin sivulla).

Anonyymi kirjoitti...

Norjalainen opetettiin koulussa 50-luvulla Helsingissä ja sitä olen aina käyttänyt. Muut näyttävät hassuilta.
Tuolla linkissä oli myös neulominen takaisinpäin. Sitä en ole tehnyt mutta nyt täytyy kokeilla. Siitä voisi olla hyötyä joskus.

katjanid kirjoitti...

Minä teen yleensä norjalaisella tavalla, koulussa sen varmaankin olen oppinut, kun en aiemmin muusta tiennyt.

Olen kyllä myös itse kokeilemalla opetellut käyttämään tuota Combined purlingia ribbiä pyörönä neuloessani. Paitsi että lankaa en siinäkään pidä puikon edessä vaan takana. Silmukka jää toisin päin kallelleen ja se itse asiassa helpottaa seuraavaa kerrosta kudottaessa. On nopeampi, mutta toimii hyvin vain pyöröribissä. Suosittelen kokeilemaan!

Anonyymi kirjoitti...

Mä kokeilin neulomistaitoja verestäessä aluksi pitää lankaa takana, mutta se puikon kiepautus tuntui hankalalta ja nyt mulla ainakin lanka siirtyy nurjaa neuloessa ihan itsestään etupuolelle, vaikka en sitä erikseen kiepautakaan. Tai ehkä se sitten on vaan siinä puikkojen välissä koko ajan, eikä nurjan neulominen tunnu juurikaan hankalammalta kuin oikean.

Anonyymi kirjoitti...

Norjalaisella tavalla minäkin neulon. Varmaan äiti joskus opettanut...

Kristel kirjoitti...

Näemmä minä teen norjalaisittain. :) Yritin nyt tehdä tuon suomenkielisen ohjeen mukaan, ja tuntuipa hankalalta. :D Vaikka varmasti nopein ja mukavin tapa itse kullekin on se, jonka on oppinut ja jota käyttää. ;)

Itse olen nurjan silmukan oppinut äidiltä ensimmäisen kerran varmaan alle kouluikäisenä, ja sitten useita lukuisia kertoja peruskoulun mittaan uudestaan kun olen välillä ehtinyt unohtaa... :)

Tuazophia kirjoitti...

Norjalaista tapaa minäkin käytän ja muut näyttävät vaikeilta. Sitä en kyllä muista missä olen neulomisen oppinut, ehkä mummilta.

Sahrami kirjoitti...

Mannermaiseen tapaan, kuten äiti ja molemmat mummoni ja venäläinen isotätini ja muut venäläiset sukulaiset...

Amrikkalaiset kuulemma ovat aina ällistyneitä, kuinka helppoa nurjan tekeminen on eurooppalaiseen tapaan (ja ylipäätään neulominen eurooppalaisittain). Mitähän noista tavoista mahtavat tarrkoittaa...?

Anonyymi kirjoitti...

"Combined" (hassu nimitys), taisi tulla äidin opettamana, tai sitten käsitin äidin ohjeet väärin/keksin itse.

Elizabeth Zimmermann kirjassaan Knitting Without tears (kirja on 70-luvulta) mainitsee tämän tavan mm. nopeaksi, ja että seuraavalla kerroksella on "kompensoitava" kun silmukka on puikolla eripäin. Kompensoitu oikea on minulla hiukan hitaampi kuin tavallinen vaikka ei ole sen vaikeampi, mutta johtunee siitä että ensinmainittua on tullut harjoitetua huomattavasti vähemmän.

Hyvin on toiminut, en edes osaa muuta. Nurja kerros on aina ollut huomattavasti nopeampi kuin oikea. Kannattaa kokeilla jos muu tyyli takkuaa. Yhteenneulomiset sitten pitää huomata tehdä eripäin, kun nrjalla tehty silmukka on oikealla puolella "takaperin".
- Raija

Anonyymi kirjoitti...

Mäkin neulon mannemaisella tavalla. Alunperin neulomaan opetti mummo, mutta sitten ehdin unohtaa ja ala-asteen kirjallisuusmaikka opetti uusiksi. Molemmat olivat venäläisiä, joten voisikohan mun ja Sahramin kommenteista yleistää että Venäjällä neulotaan näin (ei ehkä ihan tilastollisesti pätevä analyysi).
Anna

Stricker kirjoitti...

No voi elämän kevät, en minä tiennytkään, että nurjan voi tehdä noin monella tavalla! Kaikkea sitä oppiikin kun vanhaksi elää ;-). Norjalaisittain täälläkin, enkä tiedä yhtään, mistä sen olen oppinut, koulusta vai äidiltä.

Stricker kirjoitti...

Ja pistithän paremmaksi kuin minun reilun 50 kilon lankavarastoni :-). Olipas kiva löytö! Ihania lankoja, voikun pääsisin kaivelemaan noita sinun lankapussukoitasi :-). Ja minullakin on eniten juuri noita puuvillaisia ohuehkoja lankoja. Mukavia puikotteluhetkiä aarteitten parissa!

Anonyymi kirjoitti...

Meillä opetettiin koulussa tuo norjalaistyyli, mutta itsekseni vaihdoin tietämättäni continentaliin. Mun mielestäni se tapa on paljon nopeampi. Mutta kysymys on kai siitä, minkä tavan itse kokee omakseen.

Anonyymi kirjoitti...

Meidän koneemme ei halunnut ilman lisäohjelmia avata muita videoita, mutta taidan tehdä nurjan silmukan kuitenkin eri lailla kuin mikään noista tavoista. Kudottuani silmukan ja päästäessäni sen pois siirrän vasemman puikon päätä pikkuisen taaksepäin, jolloin lanka putoaa valmiiksi puikon etupuolelle. Silloin sitä ei tarvitse erikseen nostaa kuten Käspaikan videossa ja seuraavan silmukan kutominen on helpompaa kuin norjalaisessa, jossa oikeaa puikkoa joutuu kääntämään niin paljon.

Anonyymi kirjoitti...

Minä kokeilin norwegian methodia ja koin sen aivan liian monimutkaiseksi. itse neulon kai sillä continentalilla mutta en minä nosta sitä lankaa aina sinne puikon eteen, se siirtyy sinne ihan itsestään ja neulominen on tosi nopeaa.

Elina kirjoitti...

Minun tapani on näköjään nimeltään german method. :)

Soile kirjoitti...

Continentalia kyllä joo, mutta en kyllä sohi lankaa keskarilla vaan etusormella, jonka päällä lanka kulkee, hoitaa ohjaamisen.

Anonyymi kirjoitti...

Äiti opetti helpon ja nopean nurjan silmukan, joka kuvien perusteella tehdään siis combined methodilla. Koulussa oli toinen tekniikka, mutta en suostunut oppimaan sitä. Sain jatkaa omalla tavallani, koska tajusin riittävän hyvin miten päin silmukka on toisella puolella. Pystyy hyvin neulomaan tv:tä katsellessa, helpommin jopa kuin oikeaa silmukkaa.

Anonyymi kirjoitti...

Minä Käytän Norwegian Purling Methodia mutta jotenkin videolla saadaan näytämään tuo tapa turhan hankalalta. Itse en ihan "väännä" tuohon malliin.....Pidän lankaa hieman erilailla käsissäni

Anonyymi kirjoitti...

En olekaan ennen tajunnut, että on erilaisia tapoja neuloa ennen kuin juttelin Akateemisen kirja-alen loppuviikolla ikääntyneen suomalaisnaisen kanssa, joka oli juuri opettanut kutomista amerikkalaistytölle, joka oli hänellä vuokralaisena. Nainen ihmetteli sitä kovasti, miten vaikeaa neulomisen oppiminen oli tuolle älykkäälle tytölle ollut ja kertoi sitten, ällistyksekseni, että Ranskassa neulotaan eri tavalla kuin Suomessa ja että Englannissa neulotaan vielä kolmannella tavalla. - Nyt kun tarkastelin netissä noita Continental ja englantilaistapoja tehdä nurja silmukka ja kokeilin niitä omaan kutimeeni, ne olivat sangen kummallisia ja hitaita. Suorastaan kommervenkkejä! Kenties kuitenkin kun on kerran oppinut jonkun tavan, siinä voi kehittyä nopeaksi, olipa se mikä hyvänsä. Minusta näyttää kuitenkin siltä, että juuri langan pitelyn vuoksi ainakin suomalainen (siis kai norjalainen alunperin) on yksinkertaisin ja siksi helpoin. Samoin ainakin tuo englantilaisohjeen tapa kiertää lankaa puikon ympäri oli aivan uskomattoman tarpeettoman monimutkaista!!!! Olin ikionnellinen siitä, että olen oppinut helpon tavan tehdä nurja silmukka!!

Hauskoja kutomishetkiä kaikille!

Eeva-Kaisu